viernes, 2 de junio de 2017

La cuadrilla

La idea de "La quadrilla", l'última pel·lícula de Ken Loach, va sorgir quan el director de cinema britànic va rebre un guió signat per Rob Dawber. Aquest havia treballat 18 anys en els ferrocarrils britànics, a l'oficina de senyalitzacions i telecom La idea de "La quadrilla", l'última pel·lícula de Ken Loach, va sorgir quan el director de cinema britànic va rebre un guió signat per Rob Dawber. Aquest havia treballat 18 anys en els ferrocarrils britànics, a l'oficina de senyalitzacions i telecomunicacions de Sheffield, Yorkshire. Era un sindicalista que havia viscut el procés de privatització de British Rail i els seus consecuencias.Murió al febrer de 2001, poc després que s'acabés de muntar la pel·lícula, per un càncer contret pel contacte amb l'amiant mentre treballava en els ferrocarrils, ja que es considerava molt car retirar-lo.
A "La quadrilla" es reflecteix la vida d'un grup de treballadors del manteniment dels ferrocarrils als que un dia se'ls anuncia la privatització de la British Rail i se'ls dóna la benvinguda a la "flexibilització" i el "mercat lliure" . A partir de llavors, es troben que desapareix la baixa per malaltia, les vacances, les mesures de seguretat, etc. Així mateix, veuen com les noves companyies prefereixen contractar treballadors sense qualificar, més barats, com va passar en la realitat.

Els ferrocarrils britànics, quan es van privatitzar pel govern torie, es van repartir entre 100 companyies diferentres. La majoria d'elles van comprar la seva part a preus de ganga i després la van revendre molt més cara, en operacions purament especulatives: La línia Poterbrook ROSCO va ser privatitzada per 527 milions de lliures esterlines al gener de 1996 i va ser venuda 7 mesos després per 825 milions d' lliures; Eversholt ROSCO va ser privatitzada per 580 milions de lliures i revenuda per 726 un any després, i així una llarga llista. D'altra banda, en els 5 primers anys després de la privatització, el nombre de treballadors de ferrocarrils caure de 159.000-92.000; el d'aquells que treballaven en els cotxes restauranrtes, la neteja dels vagons, etc, va caure de 31.000 a entre 15.000 i 19.000 durant el mateix període.

I el govern laborista de Tony Blair, d'acord amb la seva política general en benefici dels empresaris i no dels treballadors, ha continuat el que van començar els tories. Per exemple, una de les actuals companyies privades de ferrocarrils, Railtrack, ha rebut 5 bilions de lliures de diners públics des de 1997 i el govern ha anunciat que li va a donar 26 bilions més durant els propers 10 anys, en un transvasament directe de diners públic a les butxaques dels empresaris.

Les situacions dramàtiques que veiem a La quadrilla són extrapolables a altres processos de privatitzacions i reconversions, no només a Gran Bretanya, sinó a tot el món.

La pel·lícula acaba d'una forma molt desesperançadora, amb conclusions del tipus "no es pot fer res". No obstant això, acostumats a veure pel·lícules en què només es mostren les vides d'executius, arquitectes de prestigi i gent per l'estil, que viuen en un dúplex i l'única preocupació és triar el lloc al qual es van a anar de vacances, pel·lícules com aquesta, en la qual es mostra la vida quotidiana de la nostra classe, resulten una alenada d'aire fresc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario